De Civile Jeep:
Model/Årgang: | Beskrivelse: |
CJ-2
1944-1945 |
Er baseret på Willys MB, CJ-2 var
prototypen for de første civile Jeep. Kun nogle få dusin CJ-2er blev
bygget. Oprindelig kendt som "Landbrugsjeep", da de blev brugt af
landbrugsteststationer i hele landet (USA).
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
CJ-2A
1945-1949 |
CJ-2A var den første serie producerede CJer.
Der blev fremstillet 214,202 enheder. Deres kendetegn er de flade
skærme, split forrude (25" høj) afstivet med en ramme af runde rør, top
monteret vinduesvisker, bagsmæk, og reservehjulet monteret på
siden. Modsat MB modellerne, havde CJeren "Willys" præget på siden af
motorhjælmen og på forrude rammen.
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
CJ-3A
1949-1953 |
Er meget lig CJ-2A, men med nogle få
ændringer, mest kosmetisk. CJ-3Aeren har flade skærme, en hel forrude
(27" høj), hvor rammen er lavet af firkantede rør, vinduesviskeren
sidder i bunden af vinduet, ventilations hul i forruderammen forneden
midtfor, badsmæk, reservehjulet monteret på siden, og 80" hjulbase.
131,843 enheder blev producedet på 5 år.
Motor: 60 HK. "Go Devil" L-Head 134 ci |
CJ-4
1950 |
"The missing link" mellem CJ-3A/3B og
CJ-5. Kun et styk CJ-4 blev bygget, og det var en af de første
prototypes der var udstyeret med den nye Willys "Hurricane" F-head
motor. Den har fronten fra en CJ-3A, motorhjælmen sås senere på M38A1,
hjulbasen var på 81".
Motor: Hurricane F-Head 134ci(2198ccm) |
CJ-3B
1953-1968 |
Den "høj-hjelmet" Jeep var i bund og grund
en CJ-3A, monteret med den højere "Hurricane" F-head motor. flade
skærme, en hel forrude (22,5" høj), og en motorhjelm der var tilpasset
den ny motor. 155,494 enheder blev bygget, selv om den blev produceret,
aftog produktionen meget da CJ-5 blev introduktion i 1955.
Motor: Hurricane F-Head 134ci(2198ccm) |
CJ-5
1955-1975 |
Den mest succesfulde af alle civile
Jeeper, CJ-5eren blev produceret i 30 år, med over 600,000 enheder
bygget. Inspireret af M38A1eren, fik den mere runde skærme, en hel
forrude, døre med hængsler, den tidlige udgave har 81" hjulbase,
bundhængslet bagsmæk, og sidemonteret reservehjulet. Den sene udgave har
83" hjulbase, ingen bagsmæk, styrtbøjle og reservehjulet er monteret på
bagenden.
Motor: |
CJ-5
1976-1983 |
Hjulbasen er nu på 83"
Motor:
|
CJ-6
1956-1975 |
En udbredt klage blandt de fleste ejere af
en Jeep med kort hjulbase, var manglen på bagagerum. Derfor introduceres
CJ-6, en forlænget udgave CJ-5. De tidligere modeller har en hjulbase på
101", hvilket giver fordelen fra en mindre pick-up, men stadig
mobiliteten fra en Jeep. Den sene udgave har en hjulebase på 104". Kun
omkring 50,000 enheder blev fremstillet.
Motor: |
DJ-3A
1956-1965 |
DJ-3A "Dispatcher" var den første 2
hjulstrunkere universal Jeep. Den er basal set en CJ-3A, men med 2
hjulstræk. Den blev lavet i en softtop og hardtop med og uden bagsmæk.
De fleste blev brugt som rekreativt køretøj eller til budkørsel, men en
speciale model blev fremstillet som postbil.
Motor: Hurricane F-Head 134ci(2198ccm) |
DJ-5
1965-1975 |
DJ-5 "Dispatcher 100" erstattede DJ-3A i
1965. De er maget lig CJ-5, men har kun 2 hjulstræk. En post version,
havde en anden front, den havde også automatgear, en større døråbning
med skydedør og rattet i højde side. AM General Corporation forsatte
produktionen af post versionen indtil 1980.
Motor: |
DJ-6
1965-1968 |
Som en CJ-6 men kun med 2 hjulstræk, den er
ikke fremstillet i noget stort stykantal.
Motor: |
CJ-7
1976-1986 |
CJ-7 lavet som et kompromis mellem CJ-5 og
CJ-6, med en 93.5" hjulbase. De U-formede døråbninger adskillende
CJ-7eren fra forgængerne. Det var også den første CJer, der kunne fås
med automatgear, hardtop og døre som tilvalg fra fabrikken. Der blev
fremstillet over 375,000 enheder på 10 år.
Motor: |
CJ-8
1981-1986 |
CJ-8 "Scrambler" er en forlænget udgave af
CJ-7, udstyret med 103.5" hjulbase. Scrambler blev leveret med enten en
softop eller glasfiber hardtop, som kun dækkede kabinen. Med den
fabriksmonteret styrtbøjle i ladet, ligner den næsten en CJ pickup
truck. mindre end 28,000 blev bygget i den 5 år kort produktionsperiode.
Motor: Se CJ7 |
Wrangler/YJ
1987-1995 |
For at øge det faldene salg af CJer,
introducer AMC den lavere og bredere Wrangler. Den er udstyret med
firkantet forlygter og blinklys, sidehængslet bagsmæk, fra 1992 en
styrtbøjle for bedre beskyttelse af bagsæde passager, og den kunne fås
enten med softtop eller hardtop, og hele eller halv døre. Den er
monteret med bladfjerede hele vej rundt.
Motor: |
Wrangler/TJ
1997- |
Wrangler/TJ er total redesignet efter
Wrangler/YJ, den er nu monteret med skruefjerede, har fået et nye
instrumentbord, 2 styk airbags, og har igen fået de traditionelle runde
forlygter.
Motor: 4.0L Power Tech I-6 |
Wrangler/TJ
Rubicon 2003 |
Den har lige fået lidt ekstra udstyr, Dana
44 aksler både for og bag, air lockers både for og bag, 4-til-1
transfergearkasse, og 31" Goodyear MT/R.
Motor: 4.0L Power Tech I-6 Engine |
december 2011